Vásárolunk

Emlékeim szerint én már 5-6 éves koromban egyedül vásároltam a boltban. Amikor ezt elmondtam az egyik tanító néninek, úgy reflektált, hogy azok más idők voltak, és jelezte, hogy nem nézi jó szemmel, hogy az én 8 évesem egyedül biciklizzen be a faluba (2,5 km, végig bicikli út). Értettem a szóból, kell a fenének még ezért is a gyámügyi perpatvar, azután már csak úgy jártak boltba, hogy én bevittem autóval és a parkolóban megvártam őket. Mindhárom lány megtanult így vásárolni. Egyedül. Élvezték nagyon. Amikor nagyobbak lettek – kb. Regő születése környékén -ugrottunk egy szintet: havi nagybevásárlás.

Eleinte random szerűen, később finomítva háromfelé osztottam a bevásárló listám. Beosztottam az áruházat három részre ( hogy igazságos legyen ☺ ) és a lista elemeit helyrajzi szempontból bontottam fel. Így mindenkihez tartozott kb. 10-12 cikk, ami 3-4 polcsoron volt megtalálható.

DSCN2547
Hajna Spanyolországban is feltalálta magát

A vásárlásnál figyelembe vették a

  1. Milyet szoktunk,
  2. kilós ár contra egység ár,
  3. Származási hely ( hazai preferencia)
  4. Összetevők ( cukor, transzzsírok, színezékek, tartósítók, mesterséges ízfokozók, szója és glutén kizárva).

Pontosan tudták már, hány neve van a nátrium glutamátnak, hogy az antioxidáns nem feltétlen rossz vagy hogy melyik olajban keletkezik transzzsír és melyikben nem. Tudták, hogy a mesterséges színezék viselkedészavarokat okozhat gyerekeknél és hogy a gabona ( főleg ha teljes kiőrlésű) fitáttartalma vashiányt vált ki az arra hajlamosaknál ( mint pl. én ). Tudják, hogyan csalnak a gyártók és a bolt is a mennyiség észrevétlen csökkentésével azonos árban… stb.

 

Réka elnéző bizonyos összetevőket illetően, mondván, hogy enni kell valami. Hajna kategorikus, és sohanapján nem enne natrium glutamatos virslit, vagy M&M-s csokigolyót. Enéh inkább Rékához húz. Regő meg kérdez: ” Anya, ez egészséges?”

DSCN2551
Enéh szelfizget a sorok között

Az én gyerekkoromban ezek nem voltak szempontok. A tejföl fixen 2dl-s volt, a nagyobb mennyiség biztosan olcsóbb volt, márkák közti választék  nemigen adódott és a profitért való pancsolás se volt ennyire jellemző, mint manapság. De véleményem szerint, ha haladunk a korral, akkor ezekre az ismeretekre igenis szükség van ma, itt 2017-ben, ha egészségesek akarunk maradni. Jönnek ilyenkor azzal, hogy “Én is mindent eszek, mégsincs semmi bajom tőle!” Aha, tényleg nincs?! Nem vagy allergiás, asztmás, nem fájnak az ízületeid, nem szédülsz reggelente, rendben az emésztésed, nincs afta a szádban, nem vagy fáradékony,  korpás, pattanásos és nem is vagy elhízva?  Akkor folytasd.

A mi családunk nem ilyen szerencsés, viszont bizonyos táplálkozás szabályok bevezetése óta egy csomó “normálisnak” mondott rendellenességünk megszűnt. Szóval nekünk létszükség ez az ismeret.

Nyilván nincs kizárólagosság és megtiltani soha nem tiltottam meg semmit. Elmondom, amit tudok és tapasztaltam, aztán rájuk bízom. Ha Rékának kijön az afta a szájában, nem dörgölöm az orra alá, hogy “Én megmondtam!” . Együttérzően lekezelem, és tudom azt, hogy csak a saját belátása állítja meg legközelebb.

Nem is volt soha bajom azzal, hogy egy vendégségben kontrollálnom kellett volna, hogy mennyi kólát iszik a gyerek, vagy aggódnom kellett volna, nehogy gyomorrontást kapjon a sok édességtől, ha én nem vagyok ott. Elcsábulnak néha, mert emberből vannak, de az irányt tudják, és ez a lényeg.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

