Az olvasás és a gyerekek

Én magam az az átlagos alsós voltam, aki makogva, erőlködve, erőszakkal kényszerítve tanultam olvasni. UTÁLTAM. A hideg is rázott arra a mondatra, hogy olvassak. Mivel azonban jó tanuló voltam, a tanító nénim harmadik osztályos koromban úgy gondolta, hogy a tehetséggondozás keretében nekem (és még két szerencsétlen társamnak) ad három kötelező olvasmányt. Fekete Istvántól a Bogáncsot, a Tüskevárat és a Téli berket kellet volna az én makogásommal egy tanév alatt elolvasni. Az elsőnél anyám nagyon kegyes volt és felolvasta nekem. Ő is látta, hogy ez kicseszés, nem tehetséggondozás. Azonban a másik kettőnél apám megtiltotta neki, hogy besegítsen. A Tüskeváron valahogy átverekedtem magam, de a Téli berek nem ment. Olyan volt számomra az a könyv, mint a mozifilmeknél az XY II. Szóval mint egy sikeres első rész után egy erőltetett ráadás.

Az osztályfőnöki füzetbe minden nap fel kellett jegyeznem, hogy mennyit olvastam. Laci barátommal – aki szerencsétlenségére szintén tehetséges gyerek volt – minden napra belehazudtunk a füzetbe öt oldalt. Addig-addig, mígnem már a leltárban több, mint 100 oldallal tartottam előbb, mint a valóságban. Nos… kiderült a dolog. Nem dicsértek meg… finoman szólva. Kiállítottak minket az iskola aulájába egy “CSALÓ” feliratú táblácskával a nyakunkba. Egy napig ott kellett álljunk. Na, ha eddig nem utáltam volna olvasni, akkor ezután mindenképpen. A Téli berektől azonban nem szabadultam. Más taktikához kellett folyamodjak. Apám egyszer elkottyintotta, hogy ő Jókainál utálta a leírásokat, ezért azokat sokszor átugrotta. Több se kellett nekem… én is átugrottam a leírásokat. Az összeset. Csak a párbeszédeket olvastam ezután. Aki belepillatott már ebbe a Fekete István remekműbe, az sejtheti, hogy gyorsan kivégeztem a könyvet ☺

Önszántamból ezután könyvet nem vettem a kezembe. Egészen ötödik év végéig, amikor megtaláltam anyám éjjeli szekrényébe pár romantikus füzetet. Ez volt az áttörés. Függő lettem, megtanultam olvasni, utána már mindegy volt mit, csak olvashassak…

A saját gyerekeimnek nem ilyen sorsot szántam. Egy központi téma volt számomra, hogy szeressenek olvasni. Az olvasás gyógyír a sebekre, kiút a kilátástalsnságból, társ a magányban.Nem akartam, hogy ez ne legyen számukra elérhető. Már amikor az első megszületett, kerestem a megoldást erre. Vekerdytől és sok más nagyokostól tájékozódtam, hogy még az elején csípjem meg a dolgot. Emlékszem, Rékuska alig töltötte a kettőt, már a Hetvenhét magyar népmesét olvastam neki minden este… hogy fejlődjön az anyanyelvi készsége ☺☺☺

A túlzásokat félretéve, minimális adag rajzfilmet láttak. Ha a szívemre teszem a kezem, és összeszámolom, összes eddigi életükben max. 30x ültek le mesét nézni DVD-n. DE minden áldott este fél-1 órát felolvastam nekik ( volt hogy napközben még órákat). És persze magam is könyvmoly vagyok.

Így esett, hogy a lányaim minden várakozásomat felülmúlóan szeretnek olvasni. Falják a könyveket. Réka tavaly nyáron közel harminc regényt végzett ki. Enéh lányom mindösszesen 4,5 éves volt, amikor kezébe vette a Rumini Datolyaparton című könyvet (cc. 400 oldal), és közölte, hogy kiolvassa. Én a bajuszom alatt mosolyogtam, az első oldalon még kb. minden harmadik betűre rákérdezett, hogy az micsoda. Aztán pár oldal után abbamaradt a kérdezősködés és pontosan fél évvel az után, hogy elkezdte, elégedetten jelentette ki, hogy végzett vele. Na ezt nem gondoltam volna.

16179772_363109600739243_3521428252275165479_o
Egy szép téli reggelen

Így hát nálunk az “Olvassál!” helyett a “Ne csak mindig olvassál!” és a “Már megint olvas!” felmordulások jellemzőek. Bárhol szívesen várakozik a női szakasz, mert nincs olyan, hogy unalom. Este, reggel vagy napközben is sokszor el-elbújva pad alatt, emeletes ágy tetején, fás kamrába, bokor tövében isszák magukba a történeteket, hogy feloldják feszültségeiket, tájékozódjanak a nagyvilágban, csiszolják az anyanyelvüket és érezzék jól magukat.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

