Hazai termék

Amikor elindultunk, kicsit tartottam az idegentől. Na nem úgy értem, hogy az ismeretlentől, hanem úgy, hogy nem tudok románul (se). Amikor Spanyolországba utaztunk, akkor előre felszerelkeztem az élelmiszerek spanyol nevével, de még a hozzávalókból is ki tudtam szűrni, hogy valami tartalmaz-e tejet vagy glutént. Akkor ugyanis ezeket kellett mellőznöm a táplálkozásomból. Most már csak a glutén a mumus, meg persze a fehér cukor és minden egészségtelen… így azért elég nehéz operálni… főleg, hogy ezúttal a tej, kenyér, pulykahúsig jutottam el a Duolingos román nyelvleckében… 🙂

Szóval tartottam tőle, hogy egy üzletben úgy fogom magam érezni, mint Aliz Csodaországban. Míg Spanyolországban egyértelmű volt, hogy rizs, zöldség és tengeri herkentyű, itt kínálatban nem lehetett másra számítani, mint otthon. Vagyis sokkal rosszabbra számítottam. Évekkel ez előtt ettem itteni mézet, melyben 1% méz volt és furán karamell íze volt… Na ebből indultam ki. Nagyjából kizártnak éreztem, hogy az otthon megszokott rigolyás étkezésemet továbbra is folytathatom. Az otthon töltött utolsó héten elbúcsúztam gondolatban a nyírfacukortól, maglisztektől, olajoktól… egyszóval minden luxustól.

Első körön egy “Útkereszteződés” emblémás üzletbe tévedtem be Marosvásárhelyen. Ez volt az első találkozás a romániai élelmiszerkínálattal…  Az üzlet teljesen olyan volt, mint egy nyugat-európai “Útkereszteződés”… ezt rossz értelemben kell érteni. Csupa feldolgozott vacak méregdrágán. Második körön egy Lidibe mentem, mert azt a fülest kaptam, hogy ott jó a klotyópapír. Az tényleg jó, javaslom mindenkinek, de a többi olyan volt számomra, mintha noném cuccokkal lenne telipakolva a polc, ahol még a rizs csomagolását se tudtam megkülönböztetni a tésztáétól. Teljesen elkámpicsorodtam… egy fél élet kell ahhoz, hogy itt kiismerjem magam.

Mígnem belébotlottam két reklámplakátba (a képet a férjem készítette és nem volt képben, hogy mire kell, ezért ilyen féloldalas, de a lényeg látszik.)

Photo0116

Így hát legközelebb egy hatalmas Merkúrba tértem be. Ledöbbentem. Ez maga a paradicsom. Mindent –  értsd: MINDENT – lehet kapni, amiket otthon vettem. A minőség pedig? Huh, nem gondolnád, de az otthoninál jobb. Vegyük pl. a tejfölt. Otthon még sose láttam 36%-os tejfölt. Itt a helyi termék márka neve alatt fut ilyen is, meg IGAZI házi kenyér… nemcsak “jellegű”, hanem pityókás, amit élesztő nélkül igazi kovásszal készítenek.

Itt a vajnak vaj íze van – vagyis érződik rajta a tej, a kenyér tömör és ízletes, a méz sem az emlékeimben élő karamell… És az érdekes az, hogy itt az ilyen házi termékekre sokkal nagyobb a kereslet, mint otthon. Sokkal többen keresik a bivalytejet, háziszappant, havasi mézet, peccs dzsemet (nyersen készült csipkebogyó lekvár), mint Magyarországon a hasonló kategóriás termékeket. Fura… vajon miért van ez így? Talán mert itt még két évtizeddel ez előtt is ilyeneken éltek és nem tudnák olyan gyorsan leváltani, mert éles a kontraszt az ócska bolti és a házi között. De azért ide is igyekszik betörni a piac…

Ami szívet melengető volt, hogy egy bukaresti rendszámú autón román felirat is a székely termékeket hirdette mint a minőség magas fokát. Van itt egy márka – ami a jobb oldali plakáton is látszik – ez a helyi kistermelők termékeit vásárolja fel, és azt értékesíti… Nagyon jó minőség, és nem kell mondanom, hogy mennyit lendít a helyi gazdaságon. Székelyudvarhelyen az ingatlanárak megegyeznek a bukaresti ingatlanárakkal. Jól megy nekik, mert okosan csinálják… És ez nem a politikán, nem a vezetésen, hanem az embereken múlott…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

